WebDesign PAY & SOFT

Úvod > Články > Rok 2007 > Modla jménem PageRank

Modla jménem PageRank

O PageRanku se tady nemluvilo

PageRank bylo slovo, které jsem na těchto stránkách s úspěchem až doposud (pokud se nepletu) ani jednou nepoužil. Měl jsem k tomu své důvody, ale doba pokročila a já jsem se rozhodl, že pár řádek o tom, co je to PageRank, napíšu. V několika následujících odstavcích se PageRanku budu věnovat a pokusím se mýtus jménem PageRank zbořit, nebo se alespoň pokusím vysvětlit pár základních pojmů, které PageRanku trochu odeberou na jeho tajemnosti.

Co to je PageRank, k čemu vlastně je a jak velký význam zaujímá PageRank v oboru zvaném optimalizace pro vyhledávače? To je jen pár základních otázek, které vás napadnou, když slyšíte PageRank. Pevně věřím, že tímto článkem zodpovím mnoho z otázek o PageRanku a že se mi podaří některé mýty, polopravdy a nebo dokonce lži o PageRanku vyvrátit.

PageRank – co to vlastně znamená

PageRank v překladu znamená něco jako Pageho ohodnocení, což je pojmenování odvozené od příjmení jednoho ze zakladatelů Google a spoluautora PageRanku (Larry Page). Není to tedy, jak se mnozí mylně domnívají a uvádějí, název, který by se dal volně přeložit jako „ohodnocení stránky“.

PageRank – co je to

Pagerank je algoritmus pro ohodnocení důležitosti webových stránek. Je to číslo, které fulltextový vyhledávač Google přidělí ke každé URL, na kterou vede nějaký odkaz. PageRankem se vlastně vyjadřuje důležitost (možná lépe řečeno věrohodnost) každé stránky, které je hodnota PageRanku přiřazena. Čím více stránek (a pokud možno s vyšším PageRankem) odkazuje na nějakou stránku, tím větší PageRank získá odkazovaná stránka a tím větší je i šance na dobré umístnění stránky ve výsledcích vyhledávání (ale není to podmínkou).

Podrobný popis výpočtu PageRanku je uveden na stránce http://cs.wikipedia.org/wiki/PageRank a nebudu jej zde tedy uvádět. Dalším zajímavým zdrojem v češtině je stránka Dušana Janovského nazvaná Google PageRank, vysvětlení a odpovědi, i když zde s některými postřehy Dušana nesouhlasím.

PageRank a jeho bratříček Google Toolbar PageRank

Google Toolbar PageRank (zkratka GTPR) je něco úplně jiného, než samotný PageRank. Není nezajímavé, že mnozí považují GTPR právě za skutečný PageRank. Na rozdíl od skutečného PageRanku, který však nikdy nedosahuje hodnoty větší než 1 (a který lze jen částečně odhadnout výpočtem) je GTPR prezentován v celočíselném jedenáctistupňovém rozsahu od 0 do 10 a jeho hodnotu lze pro každý odkaz zjistit.

Hodnotu GTPR lze například zjistit pomocí Google Toolbaru, nebo z mnohých služeb i volně dostupných, které GTR zjišťují on-line na webu. Hodnota GTPR je úměrná hodnotě PageRanku – čím vyšší PageRank, tím vyšší i GTPR.

PageRank je modlou SEO konzultantů

Mnohdy bývá PageRank (respektive GTPR) při optimalizaci stránek pro vyhledávače přeceňován a je na něj kladen příliš vysoký důraz v domnění, že vyšší GTPR zajistí lepší pozice ve výsledcích vyhledávání, což ovšem není zcela vždy úplná pravda. Stránka s vysokým GTPR může (a často i bývá) ve výsledcích vyhledávání umístěna až za stránkami s mnohem nižším GTPR. Důvodem tohoto horšího umístnění bývá především nekvalitní obsah samotné stránky.

V případě, že je více stránek stejně kvalitních co se obsahové stránky týče, přichází na řadu PageRank a dochází pak k řazení i podle jeho hodnoty. Obecně však PageRank není tou jedinou hlavní veličinou, podle které lze výsledky vyhledávačů ovlivnit.

Jak získat vysoký PageRank

Jak již bylo řečeno, PageRank se vypočítává z počtu a z kvality zpětných odkazů, které na danou stránku směřují. Čím více stránek odkazuje na nějakou stránku, tím větší PageRank odkazovaná stránka získá. Když je navíc PageRank odkazujících stránek vysoký, tak i odkazovaná stránka získá vyšší PageRank (vypočítává se z počtu a kvality zpětných odkazů). Je lepší několik odkazů ze stránek s vysokým GTPR (>5), něž několik set zpětných odkazů s GTPR nízkým (například 1).

Lze zakázat přenesení PageRanku?

Ano, přenesení PageRanku lze ovlivnit. Stačí vkládat do odkazů tag rel=“nofollow“ a Google nebude brát tyto odkazy v potaz. Ovšem užitná hodnota tohoto tagu je sporná, respektive je sporné jeho používání. V případech, kdy se tyto tagy přidávají automaticky například do komentářů v nějakých diskuzích, je to legitimní obrana proti tzv. komentářovému spamu. V takto ošetřených diskuzích by pak spameři moc spamu neměli zanechávat a to bylo hlavním cílem při zavádění tagu rel=“nofollow“. Ovšem v běžném výskytu zpětných odkazů by se tyto tagy vyskytovat neměly – nechcete-li někomu předávat rank, tak na něj prostě neodkazujte. Zajímavý je i postoj některých jiných vyhledávačů ve vztahu k tagu rel=“nofollow“ – prostě jej ignorují.

S-rank, JyxoRank, PageRank...

PageRank a GTPR nejsou jediné ranky, které existují. I mnohé další vyhledávače mají své různé implementace ranků, nejznámější jsou S-rank, JyxoRank, Alexa Rank,…

Jak zjistit hodnotu ranků?

Ke zjištění jednotlivých ranků je nejjednodušší používat toolbary přímo od vyhledávačů. Patří mezi ně například:

Lze také používat různé jiné nadstavby a doplňky browserů, nejčastěji asi u Firefoxu, které sdružují třeba i několik měřičů ranků pěkně pohromadě a odstraňují potřebu instalace více samostatných toolbarů. Existuji také i webové stránky, které tyto informace dokáží zjistit.

| autor: Pavel Kodýtek | 16. 1. 2007

Vyhledávání


rozšířené vyhledávání


Více z naší nabídky

Nejčtenější články


Doporučení stránkyDoporučte tuto stránku známému:



WebDesign PAY & SOFT - Mapa stránek | Podmínky užití | Prohlášení o přístupnosti | Kontakt

Hosted by: Webhosting TOJEONO.CZ | Design and © by: Pavel Kodýtek - WebDesign PAY & SOFT