V mém minulém článku Webhosting – hosting pro web jsem se zaobíral především cenou webhostingu, která je velmi výrazným kritériem pro jeho výběr. Málokdo si však uvědomuje, že cena hostingu pro webové stránky je snad až tím posledním kritériem, na které by při výběru měl být brán zřetel. Mnohem důležitějšími faktory, které by se u hostingu měly sledovat, jsou například: dostupnost webhostingu, kvalita technické podpory, počty hostovaných projektů, skladba klientely, nabízené služby a technologie webhostingu a mnohé další. Dnes si probereme některé z nich.
Z hlediska úspěšnosti webové prezentace je jedním z nejdůležitějších faktorů u webhostingu jeho dostupnost. Důvody jsou naprosto jednoduché – přijde-li návštěvník na váš web a server má výpadek, přicházíte o návštěvníka, který odchází jinam, nejčastěji k vaší konkurenci. Mnohem katastrofálnější však je, pokud v době výpadku chce navštívit vaše stránky robot některého fulltextového vyhledávače – to pak můžete v důsledku nezařazení nebo vyřazení vašich stránek z indexu vyhledávače přijít i o stovky či tisíce návštěvníků.
Některé webhostingy uvádějí tzv. garantovanou dostupnost, ale v podstatě jde jen o reklamní trik. Každý rozumný webhosting se snaží dostupnost svých služeb udržet na co nejvyšším čísle, ale ve skutečnosti ji sami nemohou nijak zvlášť ovlivnit. Mnoho výpadků je totiž zaviněno třetí stranou, např. serverovnou, kde jsou servery fyzicky umístěny, a to ať již kvůli výpadkům napájení (i záložního), nebo kvůli výpadku konektivity a podobně. A protože serveroven je v naší republice poskrovnu, je víc než jasné, že výpadky postihují obvykle více webhosterů najednou. Samozřejmě, nejsou myšleny individuální výpadky webhostingu, které vznikají například aktualizací SW. Paradoxně se dá tedy říct, že webhostingové servery bez jakýchkoliv výpadků jsou méně kvalitní, protože s jejich aktualizací není něco v pořádku (nebereme-li v úvahu ojedinělá složitá řešení upgradů).
Velmi zajímavou službou, volně dostupnou, která nezávisle a pravidelně monitoruje provoz jednotlivých známých webhostingů je měření dostupnosti webhostingů od společnosti KÝBLSoft, i když, i zde je třeba brát ohled na různé technické problémy, které se mohou při měření dostupnosti webhostingu vyskytnout. Měření společnosti KÝBLSoft má však zajímavou vlastnost a tou je měření jak samotného webhostingu, tak i zároveň měření dostupnosti dvou na něm hostujících webových prezentací, čímž velmi efektivně a na přijatelnou mez eliminuje statistické chyby, které vznikají například chybou a nedostupností v samotných prezentacích, nezávislých na webhostingu. Při posuzování výpadků webhostingu je pak vhodné porovnávat dostupnost všech třech prezentací z jednoho daného hostingu.
Bohužel, i právě zmíněné měření dostupnosti webhostingů má jednu zásadní chybu, a tou je počítání dostupnosti z různého počtu provedených měření, bez ohledu na délku trvání všech měření konkrétního webhostingu. V důsledku tohoto přepočtu pak web, který je zařazen krátce, třeba jen jeden měsíc, a neměl výpadek, má dostupnost uvedenou jako 100%, na rozdíl od webu, který je měřen třeba rok a měl například pouze dva výpadky.
Neméně důležitým faktorem pro výběr webhostingu je i dostupnost a kvalita technické podpory webhostingu. Není nic horšího, než když se vyskytne nějaký problém ve webové prezentaci, který nelze odstranit jinak, než zásahem administrátora webhostingu a technická podpora je nedostupná. Vhodným testem na kvalitu technické podpory je například zaslání e-mailu s technickým dotazem a měření doby odezvy na takový dotaz. Velmi zajímavých důkazů o kvalitě technické podpory lze pak dosáhnout zkušebním telefonátem ve tři hodiny ráno. Divili byste se, kolik technických podpor s garantovaným časem dostupnosti 24/7/365 (nonstop) není schopno ve tři hodiny ráno poskytnout kvalifikovanou podporu.
I když by se mohlo zdát, že webhosting, který hostuje tisíce domén, je fakt dobrý, realita bývá velmi často právě opačná. Mnoho hostovaných domén je velká zátěž jak na personál, tak i na hardware a software používaný na serverech webhostingu. Nelze si ani myslet, že konektivita dostupná pro tisíce domén musí být dostačující – na „jednom drátu“ přistupují na hostované stránky třeba i deseti- nebo sta tisíce uživatelů současně a mezi ně se musí dostupná konektivita rozdělit. Výsledkem pak jsou pomalé odezvy webové prezentace, což mnohé vaše návštěvníky odradí od delší nebo další návštěvy.
Klientela webhostingové služby, to je další z faktorů, na který nelze při výběru webhostingu zapomenout. Jsou hostingy, které pro svou cenovou láci přitahují klienty z řad studentů a amatérů, kteří se učí používat technologie spojené s webdesignem. Mnozí z těchto klientů si neumí nainstalovat pro vývoj svých aplikací web server na svém počítači a testují své výtvory přímo na produkčních serverech webhostingových společností. V takových případech není výjimkou např. zacyklení skriptů, což je velká zátěž pro webový server. Při nevhodně nastaveném serveru jsou pak tyto zacyklení a jiné chyby důvodem enormního zpomalení serveru, což se projevuje v odezvě aplikace, v ojedinělých případech i „pádem“ serveru webhostingu.
Webhostingy se stále předbíhají v počtu a rozsahu nabízených doplňkových služeb. Ne vždy je však třeba vše, co webhosting nabízí, a není nutno tedy za tyto služby platit zbytečně. Za tyto služby však platíte vždy, a to i tehdy, pokud vám tvrdí, že za ně nic neplatíte – přeci byste nevěřili, že dostanete něco zcela zdarma.
Ne, není. Na téma webhosting by se dala napsat i celá kniha, ale kdo by ji psal? A kdo by ji četl? Stavte se někdy příště, jednou zde určitě najdete další pokračování na téma webhosting.
WebDesign PAY & SOFT - Mapa stránek | Podmínky užití | Prohlášení o přístupnosti | Kontakt
Hosted by: Webhosting TOJEONO.CZ | Design and © by: Pavel Kodýtek - WebDesign PAY & SOFT